Ideeën m.b.t. maatregelen voor heropening Biljartzaal na Corona Crisis
- Roep van de daken dat uw bedrijf opnieuw open is. Gebruik hiervoor zeker ook Social Media. Stel bepaalde promoties voor.
- Nadenken over reserveringen beleid om beter te reguleren wanneer de klanten komen en gaan, werk eventueel met een online reserveringssysteem.
- Maak een update van uw website, bijv. aanpassing openingstijden
- Richt uw zaak veilig in Elke klant heeft voldoende ruimte nodig én moet 1,5 meter afstand kunnen houden van u en andere klanten. Bereken hoeveel klanten u in uw bedrijf kan toelaten. Hang dit duidelijk uit bij de deur, samen met andere regels.
- I.v.m. met smalle (op)gang (sommige bedrijven zitten op een verdieping) een soort van stoplicht systeem voor toegangscontrole, is m.s.s. een oplossing
- Bij entree, na verwelkoming, het meten van de temperatuur van de gasten en de handen te laten ontsmetten. Daarna veel plezier te wensen en verzoeken om zich aan de regels te houden.
- Verplichten van dragen masker personeel en eventueel de klanten.
- In blokken van bijvoorbeeld; 1u en 3 kwartier open gaan of blok van 1 uur, daarna 15 minuten tijd voor in en uitstroom van de klanten. Ook werken met tijds-sloten genoemd.
- Voorzie een plexiglazen scherm/zeil tussen u en uw klanten
- Aan de bar/toog gasten verwelkomen en regels kort en bondig uit te leggen. Regels; A. Houd minimaal anderhalve meter afstand van anderen. B. Schud geen handen met elkaar. C. Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog. D. Gebruik papieren zakdoekjes. E. Was je handen regelmatig met water en zeep, gedurende min.20 seconden. Voor werknemers: droog na met eenmalig te gebruiken handdoeken of handdroog papier. F. Heb je koorts (lichaamstemperatuur vanaf 38 graden Celsius), last van hoesten en/of kortademigheid, blijf thuis G. Ben je in contact geweest met iemand met corona(verschijnselen), blijf dan 14 dagen in quarantaine H. Zorg voor schone (werk)kleding, dagelijks wassen. En veelvuldig en zorgvuldig je handen wassen. Dus houd de hygiëne TOP.
- Nadenken over extra verkoop en of promoten van keuen en materialen om spelers zo veel mogelijk met eigen materiaal te laten spelen. Mijn tip; verkoop kwalitatief goede spullen voor een goede prijs, voor u en voor de klant.
- Barkrukken en of stoelen verwijderen aan de bar of in bargedeelte. voor creëren van ruimte. Dus geen klanten aan de bar.
- Krijt, verplichten om aan te kopen voor slechts € 1,- p st. en plastic zakje erbij te geven om het in te bewaren voor het volgende bezoek. Zodat krijt geen algemeen goed wordt, dat door diverse mensen wordt gebruikt. Plus het levert best veel op als omzet.
- Nadenken over een uitgiftepunt voor ballen en keuen en een apart uitgiftepunt voor drank en snacks te realiseren, daarbij proberen te voorkomen dat er rijen ontstaan. Dus 1,5 mtr aan te houden.
- Slechts 1 persoon toestemming te geven om de ballen aan te raken, alhoewel dat lastig kan zijn, i.v.m. Ball in hand. Of aanschaf extra witte ballen voor Pool of snooker. Extra sets ballen?
- Huiskeu(en) en de ballen, uitgave aan de bar, direct te reinigen c.q. ontsmetten na gebruik. Gebruik hiervoor ballenpoetsmachine en sterke ontvetter, geen oorspronkelijke wit poetsmiddel van Aramith dat een foam achter laat. Ballenpoetsmachine aan te schaffen of meerdere reserve reiniging pads, of schijven aan te schaffen voor de machine die dan ook elke dag uitgekookt kunnen gaan worden. (bij pads kan dat niet)
- Wellicht over te gaan op vervangen van oude huiskeuen en wellicht keuen met glasfiber aan te schaffen omdat die erg goed te reinigen/ontsmetten zijn.
- Bij elke biljarttafel instructies hangen m.b.t. 1,5 meter afstand, (stickers)
- Max 2 personen per tafel, indien deze 1.5 meter uit elkaar staan en blijven.
- Alle even tafels niet gebruiken, dus tafel 1 wel, tafel 2 niet, enz enz. maar dat is in elk lokaal anders, en meestal is er voldoende ruimte onderling.
- Over te gaan op kleine flesjes frisdrank en zonder een glas uit te geven. Drank alleen af te halen aan de bar, geen bediening, natuurlijk afhankelijk van zaak.
- Wellicht moet u een verschil maken tussen de recreatieve spelers en meer wedstrijd gerichte spelers m.b.t het aanwijzen van de tafels. Wedstrijdspelers wellicht te adviseren om set ballen inclusief koffertje zelf aan te schaffen.
- Voor Darts; verwijder dartborden om en om en laat dart spelers eigen pijlen aanschaffen, max. 2 personen per bord.
- Tafelvoetbal, niet toe te staan. Airhockey kan. Gokkast mogelijk.
- Plastic/plexiglas schermen plaatsen aan de bar en afgifte plekken.
- Zitruimte beperken in de zaal en bargedeelte.
- Maak duidelijk waar uw gasten zich mogen ophouden, en voorkom onnodige verplaatsingen van de klanten. Bijvoorbeeld rookruimte sluiten.
- Eten en of snacks beperken en of reguleren waar die genuttigd mogen worden. Daarbij bereidingsprocedure opstellen voor het personeel. Eventueel weg-gooi bordjes aan te schaffen.
- Overtallig personeel die toeziet op handhaving van de 1.5 meter samenleving, en andere randzaken.
- Getapte bier glazen niet slechts te spoelen maar in afwasmachine te reinigen. Of plastic evenementen-glazen te verstrekken i.p.v. glas. Uiteraard wel plastic goed te recyclen.
- Duidelijke instructies te maken voor personeel m.b.t. hygiéne bar en keuken, voor zover dit nog niet bestaat.
- Duidelijke richtlijnen/instructies maken voor de poetsvrouw.
- Gasten verplichten om tijdens biljarten handschoentjes te laten dragen, links en rechts. Daar denk de EPBF aan.
- Biljart tafel te laten reinigen door de gebruikers met een power brush, want dat kan snel en effectief, is natuurlijk niet ontsmettend. Want ontsmettend maken van laken is niet mogelijk. En besmetting via laken is bijzonder klein.
- Na beëindiging van speeltijd aan tafel, reinigen stoel/tafel/triangle/ballen/keu/hulpkeu/zijkant biljart.
- Bij de toiletten wordt een wachtrij vak gemarkeerd om van het toilet gebruik te maken. Een gast per toilet.
- Verplicht na toiletbezoek de handen te laten wassen en instructies aldaar ophangen. Eventueel hier ook alcohol ontsmetting toe te voegen. Duidelijk maken of toilet bezet is of niet.
- Duidelijk schoonmaakschema wc’s maken en schema op toilet ophangen wat de klanten ook kunnen zien, en kunnen lezen.
- Personeel laten werken met plastic handschoentjes en mondmasker aan.
- Zoveel mogelijk contactloze betaling(pin) laten doen. Plaats wattenstaafjes naast de betaalautomaat of betaalterminal waarmee klanten hun code kunnen intikken. Mocht er contant betaald worden, gelieve dit via het uitgifte punt aan onze bar via een schoteltje te laten plaatsvinden. Ervoor zorgen dat er geen handcontact komt.
- Houd contact met uw boekhouder/accountant eventuele ambtenaar v gemeente voor overleg en subsidie mogelijkheden i.v.m. de crisis. Maar ook voor opvang oudere jeugdigen die het steeds moeilijker krijgen om de lockdown te handhaven.
- Onderzoek op welke wijze u in de toekomst beter het contact met uw klanten kunt houden en doe er iets mee.
- Aanbeveling; evalueer de regels tijdig, blijf kritisch, want elke exploitant moet zijn verantwoordelijkheden kennen en nemen. Eventueel het beleid aanpassen zonder naar winstbejag te neigen. Gezondheid van personeel en klanten moet voorop blijven staan.
- Tenslotte, in het verleden zijn door o.a. Horeca Nederland en de KNBB diverse pogingen gedaan om de biljartzaken te organiseren. Ik ben toendertijd betrokken geweest bij die pogingen en praat dus uit ervaring. De pogingen mislukten elke keer m.i., door arrogantie van lokaalhouders, want wat kunnen anderen nu toevoegen aan mijn bedrijf. Ik zal het zelf toch wel beter weten. Zover het mij bekend is, is dit initiatief in België nog niet onderzocht. Naar de toekomst, een bedrijfsgroep is een MUST voor lijfsbehoud.

Alleen samen kunnen we dit corona virus verdrijven. Alleen door gezamenlijk, als branche, dezelfde maatregelen te nemen, houden we ons bedrijf gezond.
Echter begrijp ik dat elke zaak de voorstellen gaat toetsen naar mogelijkheden binnen de eigen organisatie.
Verder begrijp ik ook dat een vast protocol wenselijke is. Maar of dat nu te realiseren is, betwijfel ik. Daarbij is het niet aan mij om u regels op te leggen.
Zoals u weet heb ik een biljartvakhandel, maar de suggesties die ik heb gedaan, hebben niet te maken met winstbejag echter met het welzijn van de gehele sector.
Mvrgr. Sjef Creusen, Sonny´s Billiard Supplies 0032 4 68178762
Slotwoord;
Het Protocol verantwoord Biljarten is terug te vinden op de site van de KNBB. Daarbij dient te worden opgemerkt dat ik vind dat, de daarin genoemde leeftijd van 70 naar beneden bijgesteld (naar 60) dient te worden. https://www.knbb.nl/sites/default/files/userfiles/DocumentenKNBB/Protocol%20verantwoord%20Biljarten%20KNBB%20%28concept%29%2021%20april.pdf